Turisme
Turisme
Natur
Natur
Beboelse
Beboelse
Klimaforandringer
Klimaforandringer
Kultur
Kultur
Befolkning
Befolkning
Erhverv
Erhverv
Hverdag & fest
Hverdag & fest
Råstoffer
Råstoffer
Transport
Transport
Religion
Religion
Sundhed
Sundhed
Rigsfællesskab
Rigsfællesskab

Sæler Natur

Problemfeltet

Opgaver

Natur, sæler


Sælen har gennem historien været et af de absolut vigtigste fangstdyr i Grønland. Inuitterne i Grønland brugte sælens kød til mad og hundefoder, dens spæk til at brænde i tranlampen som varmede huset op, dens skind til tøj, kajakker, telte og remme. Selv knoglerne, blodet, mavesækken og senerne blev brugt.

Derfor er det også uforståeligt for de fleste grønlændere at man andre steder i verden har forbudt handel med sælskind.

EU forbød i 2010 handel med sælprodukter – både skind og kød fra sæler. EU var et af de største markeder for grønlandske sælskind. Der er dog en undtagelse fra reglen da sæler fanget i Grønland godt må sælges i EU. Man kalder den for inuit-undtagelsen.

På trods af undtagelsen er mange i Grønland forargede over importforbuddet. Salget af grønlandske sælskind er gået meget tilbage efter forbuddet blev indført fordi mange europæiske forbrugere ikke kender til undtagelsen.

I lovteksten fra EU står der at sæler er følsomme væsener der kan mærke smerte, stress, frygt og andre former for lidelse.

Har EU ret i dette? Er det mere synd at jage nogle dyr end andre fordi de er ’følsomme væsener’. Eller er det helt ok at drive fangst på sæler fordi det er en del af Grønlands kultur? Er der nogle former for fangst der er mere humane end andre – er det for eksempel i orden at fange sæler i net? Bør EU gøre mere for at hjælpe de grønlandske fangere med at sælge deres sælskind? Og bør danskere købe flere sælskind? Ville du selv gå i sælskind?

Opstil dit problemfelt
  1. Er der noget du undrer dig over?
  2. Hvad vil du gerne finde ud af/undersøge?
  3. Hvordan vil du gøre dette?
  4. Hvordan vil du formidle det som du har fundet ud af/undersøgt?

Se her et eksempel på et problemfelt  

Mindmap

Tegn evt. et mindmap over punkterne 1-4 for at skabe dig et overblik og indkredse dit problemfelt. 

Se her et eksempel på et mindmap 
Find et skrivbart mindmap i Værktøjskassen.


Planlæg dit arbejde
Brug evt. det vedlagte planlægningsskema og planlæg dit arbejde. Skemaet gemmes under din profil sammen med dit problemfelt.


Opstil læringsmål for dit arbejde

Opstil evt. dine egne læringsmål med arbejdet indenfor dette emne. Brug evt. spørgsmål som disse:

  • Hvad vil du gerne vide mere om?
  • Hvad forventer du fagligt at få ud af arbejdet 
    med dette emne?
  • Hvordan vil du gerne arbejde med emnet, og hvad forventer du at opnå ved denne arbejdsproces?
  • Hvad forventer du af et evt. gruppearbejde?


Du kan benytte dine opstillede læringsmål i evalueringen af din eller gruppens arbejdsproces og det færdige resultat.

Se her et eksempel på evalueringsspørgsmål

Disse opgaver kan benyttes som inspiration til dit arbejde.

Opgave 1 - Sæler

Hvad ved du om sæler?
Udfyld et mindmap om alt det du ved om hvaler.

Læs artiklerne:

  • Grønlands sælarter
  • Dyreliv i Grønland
  • Fangstdyr og husdyr


Kig på faktaarket:

  • Forskelle på sæler og hvaler

a. Hent et mindmap i Værktøjskassen eller benyt et elektronisk mindmap. Skriv sæler i midten og skriv derefter udenom alt hvad du ved om sæler.

Hjælpe-spørgsmål

Opgave 2 - Sælfangst

Hvad ved du om fangst af sæler i Grønland?
Udfyld et mindmap om alt det du ved om hvaler.

Læs artiklerne:

  • Metoder til sælfangst
  • Grønlandsk fangerkultur
  • Jagtbeviser
  • Film: En sælfangst
  • WWF og Greenpeace støtter sælfangsten

Kig på faktaarkene:

  • Fangst af sæler og hvaler
  • Regler for fangst af sæler i Grønland
  • Fangstkalenderen
  • Kødudbytte havpattedyr
  • Tidslinje om sælfangst
  • Udviklingen i salg af sælskind
  • Årets fangstcyklus

a. Hent et mindmap i Værktøjskassen eller benyt et elektronisk mindmap. Skriv sælfangst i midten og skriv derefter udenom alt hvad du har fundet ud af om sælfangst.

a. Må man fange sæler?
b. Er der sæler man ikke må fange?
c. Må man sælge sælkød?
d. Hvorfor fanger man sæler?
e. Hvad bruger man sæler til?

Hjælpe-spørgsmål

Opgave 3 – Køllefangsten

Beskriv hvordan køllefangsten i Canada foregår. Hvordan adskiller den sig fra de grønlandske fangstmetoder?

Læs artiklerne:

  • Metoder til sælfangst
  • Køllefangst
  • Babysæler

a. Beskriv køllefangsten, jollefangsten, netfangsten og isfangsten hver for sig i fire spalter på et papir.
b. Hvad er fordelene og ulemperne ved hver metode?
b. Hvilken metode synes du er mest human over for sælen?

Hjælpe-spørgsmål

Opgave 4 – Great Greenland

Beskriv virksomheden Great Greenland.

Læs artiklen:

  • Great Greenland


Kig på faktaarket:

  • Udviklingen i salg af sælskind

a. Hent et mindmap i Værktøjskassen eller benyt et elektronisk mindmap. Skriv Great Greenland i midten og skriv derefter udenom alt hvad du har fundet ud af om virksomheden.

b. Søg på nettet og find eksempler på designs af Great Greenland.

c. Hvad tror du Great Greenland betyder for Grønland?

d. Hvad tror du EU’s importforbud har betydet for Great Greenland?

Hjælpe-spørgsmål

Opgave 5 – Importforbuddet

Hvad går EU’s importforbud mod sæl ud på? Hvad er inuitundtagelsen?

Læs artiklen:

  • Importforbuddet


Kig også på faktaarkene:

  • Antal fangere
  • Hvilke lande har importforbud
  • Tidslinje om sælfangst
  • Udviklingen i salg af sælskind

a. Hvad er forbudt ifølge importforbuddet?

b. Hvorfor blev det indført?

c. Hvad er inuitundtagelsen?

d. Hvad har importforbuddet betydet for Grønland?

Hjælpe-spørgsmål

Opgave 6 – Babysæler

Babysæler kom for alvor i fokus i 1980’erne. Beskriv hvad der skete.

Læs artiklerne:

  • Babysæler
  • Kampagne mod sælfangst


a. Hvad gik kampagnen ud på?
b. Hvem stod bag kampagnen?
c. Hvad ville de opnå?
d. Hvad har kampagnen fået af betydning?

Hjælpe-spørgsmål

Opgave 7 – Anvendelse af sælen

Hvad bruger man sælen til i Grønland? Hvad har man brugt den til tidligere?

Læs artiklerne:

  • Sælens betydning i Grønland
  • Brug af sælen i dag
  • Nationaldragtens udvikling


Og faktaarket:

  • De forskellige nationaldragter

a. Hvor mange forskellige ting brugte man sælen til tidligere? Skriv en liste.
b. Hvad bruger man sælen til i Grønland i dag. Lav gerne en collage eller en grafisk fremstilling.

Hjælpe-spørgsmål

Opgave 8 - Sælskind i moden

Lav en tidslinje over brugen af sælskind der afspejler hvor populært sælskind har været som materiale.

Læs artiklen:

  • Sælskind i moden
Hjælpe-spørgsmål

Opgave 9 - Find designs i sælskind

a. Søg på nettet. Lav en collage med de forskellige designs du kan finde. Husk at skrive navnet på designeren/brandet, hvilket land det er fra, og årstal.

Opgave 10 – Pels – ja eller nej

Læs denne debattråd. Ville du selv gå i pels? Hvorfor/hvorfor ikke? Gør det nogen forskel for dig hvilket dyr pelsen kommer fra eller hvordan dyret er aflivet eller hvordan det har levet?

Læs også artiklen:

  • Greenpeace og WWF støtter sælfangsten
Hjælpe-spørgsmål

Skrivefelt

Planlægningsskema

MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag
Formiddag
Frokost
Eftermiddag
Aften
Gem Opret ny uge Slet